Lördagens festligheter

För några veckor sedan satt jag och Fredrik och pratade om att det hade varit roligt att styra ihop nånting tillsammans med alla som umgicks under högstadietiden på Grubbe. Sagt och gjort så gjorde vi det och igår träffades vi alla hos Fredrik. Vissa kunde inte komma men det var roligt att träffa de som kom. Vi drack till klockan slog efter 03 inatt så att jag mådde halvdåligt imorse var ju ingen suprise direkt, men det var det värt.

Idag har svärfar varit här på middag. Vi bjöd  på bacongryta med färsk pasta och banankaka till efterrätt. Blomman som ni såg i fönstret i förra inlägget fick vi av Janne. Passade perfekt eftersom att orkidén som har stått där inte verkar ha nån vidare levnadslust.

En liten inblick hemma hos oss

Onsdags

Hej igen, ett tag sen sist. Men har haft rätt fullt upp.

I onsdags var jag och Mattias och typ 20 personer till bjudna till Sara och David för att titta på premiären av Dessertmästarna. David är med och första tävlingen gick bra för honom. Det bjöds på desserter och en massa skratt. Synd bara att det var arbetsdag på torsdagen så man var tvungen att röra sig hemåt i någorlunda tid.

Sen sist

Grillmiddag, hårklippning hos Sara, myskväll med Lisa, frans och brynfärgning hos Josefine och en himla massa kaffedrickande. Livet är inte så pjåkigt.

Lördag

Blev en heldag igår med Carro och Erik. Vi kollade bilar på Nolia, sedan blev det pizza hos dom innan vi åkte ut på stan. Kollade mer bilar, träffade kompisar och bara hade det trevligt. Var inte hemma förrän efter klockan 02 så idag är jag lite småtrött. Men jag har precis druckit en stor kaffekopp som förhoppningsvis hjälper mig att vakna till eftersom vi ska städa idag.. Pust.

Fika

Igår kväll mötte jag upp min gamla klasskompis Frida på en fika på Waynes. Över tre timmar senare hade vi ätit, druckit och framförallt pratat färdigt. En jätte trevlig kväll.

Nu är det fredag och första arbetsveckan efter semestern kan jag bocka av. Tack för det.

Onsdag

En halv arbetsvecka, inskolningar och trötta ögon. Ja, det märks att man varit ledig då man är så trött då man kommer hem. Imorse liftade jag med Mattias till jobbet för att kunna gå hem när jag slutade. När jag skulle börja gå kom regnet. Jag blev erbjuden skjuts men tackade nej. Innan jag kommit in genom dörren hemma slog regnet som spön i backen. Men är man tjurig så är man. Jag känner mig rätt nöjd nu att jag gick trots allt.

Söndag

Migrän, jäkla migrän. Har legat så gott som hela dagen i migrän så har inte blivit mycket gjort på dagen. Vid middagstid blev det bättre och mamma och pappa kom hit och åt tacos med oss. Vi gick ut på en promenad runt Ersboda innan vi drack kaffe  och åt lite choklad och melon. Ångesten för att börja jobba imorgon efter fem sköna semesterveckor börja komma mer och mer. Jag ska dessutom byta avdelning, från storbarns till småbarnsavdelning och får då även nya arbetskollegor vilket alltid är lite pirrigt då man lätt blir hemmablind med de man jobbar med och upp i nästan åtta timmar om dagen.

Nu ska jag sluta babbla och jag och Mattias ska börja röra oss mot Gustav för lite kaffedrickande.

Lördag

Efter lite funderation om Nolia skulle besökas eller inte så blev det så ändå.

Jag, Mattias, Erik och Caroline gick dit och var där så gott som hela dagen. Blev inte så mycket handlat där förutom kolagodisar, glasögonputs och tunnbröd. Vi promenerade sedan hem till Erik, Carro och hundarna. Tacksamt att ha vänner som bor mitt i stan. Vi tog det lugnt hemma hos dom, drack nån cider och pratade innan vi gick till Lottas för middag. Planksteken var i vanlig ordning fantastiskt god och vi testade deras sommarkanna som också smakade bra. Senare på kvällen åkte vi ut till Lillåbron och hälsade på Mikaela och Jonte och där var vi till rätt så sent och därefter var det dags att natta kudden.

Middag och spel

Efter lite vila rörde jag och Mattias oss mot Åbyn för grillmiddag och en spelkväll. En mysig kväll med en himla massa skratt och härligt sällskap. Fick dessutom se deras små kycklingar som snart är redo för hönshuset. Boston var väldigt nyfiken på de små liven.

Imorgon väntar Nolia hela dagen och sedan middag på stan.

Norrbyskär

Solen har visat sig idag och då blev det en utflykt till Norrbyskär. På ön åt vi lunch på muséet, för min del blev det buffé som smakade finfint. Efter en dag där vi stått på benen hela dagen utomhus så är kroppen rätt så mör.

Karlstad

Vi bestämde oss för att stanna till i Karlstad istället för direkt åka vidare till nästa storstad.
Vi kom dit på fredag och åkte därifrån på söndag morgon. Direkt när vi kom dit så gjorde jag naglar på en salong och sedan var det dags för middag. Blev en god pasta med en cider till. På kvällen tog vi oss en promenad runt stan och bara hade det lugnt och skönt. På lördagen gick vi runt på stan och åt en god men sen lunch på en av alla resturanger i Karlstad. För vart man än gick i denna stad så såg man en resturang eller någon typ av uteservering. Sedan satte vi oss i bilen och hamnade av en slump på en vattenskoter tävling, tyvärr regnade det så vi blev inte så långvariga. Karlstad blev en glad överraskning för mig och det kändes som en skön mellanlandning innan det var dags för en storstad igen.

Stockholm

Mitt och Mattias första stopp på vår roadtrip var Stockholm, precis som förra semestern. Vi bodde till och med på samma hotell som då, First hotel Brommaplan. Bra pris, bra frukost, närheten till tunnelbanan och centrum fick oss att välja samma hotell igen.

Lördag
Vi åkte från Umeå vid nio på morgonen. När vi kom fram packade vi in grejerna på hotellrummet och åkte direkt in till stan. Vi vandrade runt litegrann innan vi gick och satt oss på en resturang och beställde in lite att äta och dricka. När vi var mätta och belåtna gick vi mot spårvagnen som gick ut på Djurgården och Gröna Lund. Eftersom att det var lördag så var det även Sommarkrysset som vi tittade på. Efter en kväll på Gröna Lund åkte vi färjan tillbaka och gick till en uteservering på Södermalm och tog oss ett glas som fick avsluta kvällen innan vi åkte tillbaka till hotellet.

Söndag
En god hotellfrukost fick starta dagen innan en båttur ut till Fjäderholmarna väntade. En supermysig ö med olika små byggnader, resturanger och klipphällar. Vi åkte tillbaka in till stan, åt middag på Jensens Böfhus och åkte vidare. Hammarby Sjöstad blev kvällens stopp och där satt vi och åt jordgubbar och njöt av utsikten.

Måndag
Jag och Mattias bror hade smidit en plan att vi skulle äta lunch tillsammans i Stockholm när de passerade och i samma veva överraska Mattias. Så vi bestämde att mötas upp och på Mall of Scandinavia och där åt vi lunch tillsammans. De åkte vidare hem mot Umeå medan vi fortsatte att knata runt på gallerian. Vi åkte tillbaka till hotellet, la oss och vilade en stund och gick ned till resturangen bredvid hotellet och åt en supergod middag. Jag hade en lite jobbig kväll pågrund av ett jobbigt besked så kvällen spenderade vi på takterassen på hotellet med en kaffekopp och musik.

Tisdag
Vi åkte ut till Naturhistoriska Riksmuséet. Muséer och sådant är sällan något för mig, men det gäller att ge och ta i ett förhållande så vi gick runt där en stund och kikade. Vi åkte sedan tillbaka mot stan, åt en god lunch vid Drottninggatan och gick runt ett tag innan det var dags att åka ut på Djurgården igen, men denna gång var det Skansen som gällde. Efter Allsång på Skansen gick vi tillbaka in mot stan, via Östermalm och stannade till på Koh Phangan som är en mysig resturang med annorlunda inredning. Vi åt en sen middag där och drack goda drinkar innan det var dags att åka tillbaka mot Bromma igen för att samla på oss lite sömn timmar.

Onsdag
Jag och shopping går ju väldigt bra ihop men jag kände att jag ville göra något annat än att gå runt i gallerior. Jag gav alternativet Barkarby Outlet till Mattias och han var inte sen att haka på. Snacka om att vi gjorde fynd. Halva priset på väldigt många saker och efter sisådär 6 timmar satt det bra med nachotallrik i magen och en busstur tillbaka till hotellet. Vi vilade en stund innan vi gick mot Tunnelbanan och åkte till en strand där vi satt och drack en cider, lyssnade på musik och bara hade semester.

Torsdag
Var vår sista heldag i Stockholm och då var vi inne i stan mest hela dagen. Vi gick runt i Gamla stan där vi även åt en god sallad till lunch, gick runt i lite affärär och Mattias hittade en fin jacka. Tyvärr fanns inte jackan i storlek just på den affären men den fanns i Sollentuna. Så vad gör man? Man tar pendeltåget till Sollentuna och köper jackan där. Vi åt middag på en resturang där innan vi åkte tillbaka och herregud vad gott det var. Överdriver inte att det var den godaste pepparbiffen jag någonsin ätit. När vi kommit tillbaka in till stan åkte vi vidare mot Solsidan, stadsdelen där tv-serien spelats in ni vet? Vilka hus och vilken miljö! Det var så himla mysigt där så vi satt oss på häll där och åt vindruvor. Efter en heldag på benen så var vi båda två rätt slut och sängen var väldigt skön när vi kom tillbaka.

Hej igen

Nu har jag landat hemma i min egen säng efter många dagar på vift. Ska försöka knåpa ihop lite inlägg om semestern under veckan. Nu försöker jag ta vara på de sista dagarna av denna semester, huvva vad jobbigt det kändes att skriva. Hoppas ni andra har det fint.